Chyba każdy z nas widział wydarzenia typu „Mieszanie bigosu dupą” czy „Msza św. z Rickiem i Mortym”. Niektóre z nich tworzone są tylko dla zabawy lub jako forma komentowania otaczającej nas rzeczywistości (jak chociażby „I Oficjalny Zlot Bezdomnych Właścicieli Luksusowych Aut”). Inne zaś stanowią idealny przykład na to, że wydarzenie może stać się doskonałą formą reklamy, która przynosi wymierne korzyści. Jak je zorganizować?

Zaplanuj działania

Wydarzenie nie różni się w tej kwestii od innych działań marketingowych – musisz wiedzieć, co chcesz robić i do kogo to skierować. Nieważne czy decydujesz się na „prawdziwy” event, czy promowanie usługi. Bez podstawowych informacji dotyczących grupy docelowej, potencjalnego contentu i częstotliwości publikowania postów lepiej nie uruchamiaj tej maszyny promującej, jaką jest wydarzenie na Facebooku. Przysiądź do zadania i potraktuj je poważnie, a szybko zauważysz, że to działa. Jeśli już wiesz, co masz zamiar promować i przemyślałeś całą strategię komunikacji z użytkownikami, zabierz się do roboty.

Przygotowanie wydarzenia

1. Grafika

Jak w przypadku większości postów na Facebooku, tak i tutaj w oczy użytkowników najpierw rzuci się grafika, a dopiero później sama treść. Dlatego postaraj się wyróżnić już na tym etapie, dobierając odpowiednią grafikę do tematu swojego wydarzenia (nasz artykuł o kolorach w marketingu może okazać się pomocny). Pamiętaj jednak o podstawach – wymiarach (1200×450) oraz wysokiej jakości zdjęcia. Unikaj wszystkiego, co sprawi, że grafika będzie nieczytelna, gdyż w ten sposób automatycznie zmniejszasz swoją szansę na dotarcie nawet do ścisłej grupy docelowej.

Podaj nazwę wydarzenia już na grafice, choć miej na uwadze to, o czym wspomnieliśmy powyżej – jeśli tekstu będzie za dużo, sprawi on, że element mający na celu wyróżnienie Twojego eventu stanie się słabym ogniwem promocji. W takich sytuacjach lepiej zrezygnować, niż publikować grafikę jak z przykładu. Nie ograniczaj się jednak tylko do materiałów graficznych – możesz tam zamieścić także film. Z pewnością zwróci on sporą uwagę użytkowników (głównie dlatego, że format ten nie jest zbyt często wykorzystywany jako cover), a także będzie dużo lepiej promowany przez Facebooka.

2. Termin

Zastanów się, czy Twoje wydarzenie ma odbyć się jednorazowo czy może codziennie przez dany okres. Facebook daje swoim użytkownikom dość szeroki wybór opcji – należy jedynie odpowiednio wybrać tę, która nadaje się do Twojego eventu. Prócz tradycyjnych jednorazowych wydarzeń możesz wybrać także codzienne, cotygodniowe (idealnie sprawdzają się w przypadku naszego #7DniWSocialMedia) czy niestandardowe. Jeśli organizujesz cykliczne wydarzenia, z pewnością docenisz to, jak wielką oszczędność czasu i środków przeznaczonych na promocję spowodowała ta zmiana.

3. Tekst

Grafika to nie wszystko – również tekst musi zachęcać do wzięcia udziału w wydarzeniu. Już sam tytuł powinien być jak najbardziej informacyjny – nie pozwól sobie na dwuznaczności i niejasności, gdyż mogą one wywołać niepotrzebne zamieszanie wokół tego, co naprawdę próbujesz promować. Dobrym przykładem jest wydarzenie jednego z naszych klientów, które stanowi podstawę do edukowania użytkowniczek na temat zabiegów i technik upiększających.

Poświęcony temu event odnosi się nie tylko do samych działań marki, ale także do nazwy fanpage’a. Dzięki temu przekaz jest czytelny, a fani wiedzą, kto i dlaczego komunikuje się z nimi w ten sposób. Tworząc opis wydarzenia unikaj także długich zbitek tekstu, gdyż, tak samo jak w przypadku posta, odstrasza on zamiast przyciągać. Jeśli jesteś w stanie zmieścić się w niewielkiej ilości znaków, nie próbuj na siłę dodać dodatkowych informacji. Upewnij się także, że uzupełniłeś wszystkie dane – datę i godzinę, miejsce czy możliwość wykupienia biletów.

4. Promocja

Jeśli utworzyłeś już swoje wydarzenie, nie możesz zapomnieć o wypromowaniu go. Pierwszym ruchem jest oczywiście zaproszenie do niego znajomych – jednak tylko tych, których rzeczywiście interesuje poruszana przez Ciebie tematyka. Koniecznie udostępnij wydarzenie na swojej osi czasu, a także na grupach, z którymi związany jest jego temat oczywiście jeśli masz taką możliwość – w tej chwili grupy najlepszy sposób na złapanie zasięgu organicznego. Korzystaj z tej opcji, póki możesz, gdyż Facebook już teraz próbuje ingerować w sposób wyświetlania treści z grup. Możesz promować je także w innych wydarzeniach o powiązanej tematyce, o ile oczywiście organizatorzy się na to zgodzą. Poza tym nie zapomnij o płatnych działaniach. Reklamując wydarzenie nie polegaj jednak tylko na grafice coverowej – eksperymentuj z obrazem statycznym i wideo, ale przede wszystkim różnymi opisami. Zobacz, który z nich najbardziej zainteresuje użytkowników. Promocja nie kończy się jednak tylko na wydarzeniu. To właśnie ono ma pomóc Ci zebrać odpowiednią grupę docelową – zainteresowaną daną tematyką, ale także gotową do przyswajania informacji o Twoim produkcie. Przykładowo: jeśli jesteś dietetykiem, idealny audience znajdziesz w wydarzeniu „W 2018 roku osiągnę idealną wagę”. To właśnie tam możesz edukować potencjalnych klientów, którym, na koniec eventu, wprost zareklamujesz swoje usługi.

5. Posty

Facebook przycina zasięgi – chyba każdy z nas zdążył już to odczuć – jednak wydarzenia jak na razie są odporne na tego typu działania. Każdy post, który zostanie opublikowany na stronie Twojego wydarzenia, dotrze do wszystkich zainteresowanych. Wykorzystaj to dobrze i staraj się przekazywać ciekawy content w urozmaiconej formie. Publikuj zdjęcia (np. z poprzedniej edycji), edukuj, przedstawiaj prelegentów bądź osoby organizujące event. Przede wszystkim nie wybiegaj poza tematykę, która związana jest z wydarzeniem. Pamiętaj, że osoby, które się na nie zapisały, nie chcą dostawać śmieciowych informacji o Twoim biznesie, lecz wszystko to, do czego zobowiązałeś się w opisie.

Zakończ z klasą

Gdy Twoje wydarzenie się skończy – nieważne, czy jest to jednorazowe seminarium, cotygodniowe szkolenie czy roczny „niby-event”, który ma na celu edukowanie potencjalnego klienta – zajmij się sporządzeniem podsumowania. Możesz zamieścić je na Facebooku i swojej stronie, dziękując przy tym wszystkim uczestnikom. W ten sposób otwierasz sobie drogę do zaproszenia na kolejną edycję lub inne organizowane przez Ciebie wydarzenie.

Wiesz już, jak stworzyć popularne wydarzenie, dzięki któremu zgromadzisz wokół swojej marki potencjalnych klientów. W takim razie czas działać – a jeśli masz jeszcze jakieś wątpliwości bądź pytania, pisz do nas!